Maria Pia brug: ongewone officiële opening

Maria Pia brug in PortoPas las ik een leuk waargebeurd verhaal over de Maria Pia brug in Porto. Op 4 november 1877 zou koningin Maria Pia een nieuwe brug openen maar dat liep anders dan gepland. Een vrouw uit het volk had haar vriendinnen al ingefluisterd dat niet de koningin maar zij die dag het stralende middelpunt zou zijn.

In 1877 de langste ijzeren boogbrug ter wereld

Op 4 november 1877 stond de hele stad in het teken van de mooie nieuwe spoorbrug over de Douro. Eindelijk zou Porto verbonden worden met Gaia en, veel belangrijker, met Lissabon. (Hieronder zie je de brug in constructie.)

Maria Pia brug in Porto in 19e eeuw

Al vroeg in de ochtend lieten koning Luis I en koningin Maria Pia zich vervoeren naar treinstation Devesas in Gaia. Zij namen, evenals de andere hooggeplaatste gasten, plaats in een speciale trein en reden tot aan de brug (aan de kant van Gaia).

De brug was een echte primeur omdat het, in die tijd, de langste ijzeren boogbrug was in de hele wereld. Met het volk juichend aan de kade, zou de koninklijke trein over de spiksplinternieuwe brug naar Porto rijden.

Althans, dat was het plan maar het liep anders.

Welke belangrijke mensen waren bij opening van Maria Pia brug?

Naast de koning en koningin (die haar naam zou geven aan deze brug), waren ook ingenieurs Gustave Eiffel en Theófile Seyrig aanwezig.

Seyrig heeft de Maria Pia brug ontworpen en Eiffel was eindverantwoordelijk voor het hele bouwproject over de Douro. Ook de Portugese ingenieur, Pedro Inácio Lopes, behoorde tot de aanwezige gasten. Hij was daar als directeur van de Portugese Spoorwegen en in het gezelschap van zijn vrouw Adelaide Lopes.

Waarom was het eigenlijk een ongewone opening?

Deze Adelaide Lopes is de hoofdpersoon van dit verhaal. Zij had het in haar hoofd gehaald om de brug “te openen” en had ook al bedacht hoe ze dat ging doen. Ze zou, vanuit Gaia, over die enge hoge spoorbrug naar Porto lopen voordat de koninklijke trein zou oversteken.

En dat heeft ze gedaan.

De koning, koningin en alle andere aanwezigen konden niets anders doen dan toekijken hoe zij – voetje voor voetje – over ´s werelds langste ijzeren boogbrug liep. Haar man heeft nog geprobeerd om haar terug te roepen maar dat is niet gelukt.

Het enge was dat de brug nog niet helemaal af was (al kon er toen al wel een trein overheen). Adelaide liet zich niet afschrikken door die lange metalen staven en liep moedig door, helemaal tot aan de overkant.

Hiep, hiep, hoera: de nieuwe brug was geopend

Adelaide Lopes bleek sneller te zijn dan koningin Maria Pia én had die dag alle ogen op haar gericht, precies zoals zij haar vriendinnen had voorspeld.

Had jij dit waargebeurde verhaal al eerder gehoord? 🙂

Bron: Porto desconhecido & insólito – ISBN: 978-972-0-06293-2 / Foto: Emílio Biel

P.S. Mocht je dit artikel leuk vinden, dan zou ik het enorm waarderen als je het wilt delen met je volgers op social media. Obrigada!

2 Reacties

Plaats een reactie
  • Wat een weddenschap!
    Dat was in die tijd een gedurfde actie.
    Weet je of ze hier nog een straf voor heeft gekregen of liep het met een sisser af?
    Groet, W 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2013. Created by Meks. Powered by WordPress.